maandag 12 april 2010

Susaday!

Tanji sosebay tsjia tee (hoe gaat het ermee)?

Ik heb wat zonnestralen naar jullie gestuurd en naar het schijnt zijn ze goed aangekomen! Hier loopt alles heel erg goed. Ben net terug van te gaan zwemmen met mijn Australische kamer-buur. De voorbije twee weken zijn voorbij gevlogen. Er hangt hier echt een leuke sfeer in de lucht. Iedereen is vriendelijk, overal waar je komt zegt men goeiedag ‘susaday’ en zwaaien dat men doet!

Ben vorig weekend als een echte toerist voor zonsopgang naar Angkor Wat gegaan (zoals heel veel anderen die dag). Indrukwekkend wanneer de zon opkomt. Heel zeker de moeite waard om zo vroeg op te staan. Geniaal ook om iedereen daar halfslapend met de camera (zotte lenzen en statieven) in aanslag te zien staan. Het is een heel groot stuk jungle, zeker toen ik me niet meer herinnerde hoe mijn tuktukdriver ook al weer uitzag tussen de honderden andere tuktukdrivers, waarbij super mooie tempels verspreid liggen over het hele terrein. Heb tot zonsondergang op tempels geklauterd waarvan elke steen, trap, inbeiteling een ongelooflijk grote symbolische waarde heeft.

Voor de rest is mijn stage wat uitgesteld...
Mijn stagebegeleidster was deze week uit de stad en volgende week is de organisatie nauwelijks open omdat het nieuwjaar is. Ik had deze week dus rustig de tijd om de organisatie wat te leren kennen, heb wat rondgelopen, praatjes geslaan, spelletjes gespeeld, gewoon wat geobserveerd, ik hoop dat wanneer mijn stagebegeleidster terug is ik hier echt iets nuttigs kan doen. We zien wel.

Ondertussen heeft de staff me de hele week Khmer geleerd! Heel grappige taal! Knjom tji Khmer titi (ik spreek al een beetje Khmer)! Ik heb me een schriftje aangeschaft waar ik mijn nieuwe woordjes in schrijf. Het is zowaar een attractie geworden. Ze wilden me met tien tegelijk de meest onmogelijke woorden aanleren. Chaos alom! En de kindjes zijn echt tof. Ik ben al bedolven onder de tekeningen met 'I love you' op! Haha, echt heel grappig!

Verder was ik deze week uitgenodigd voor een ‘Funeral Party’. De grootvader van de uitbater van mijn hostel was 100 jaar geleden overleden. 2 dagen groot feest! Compleet met traditionele muziek die 24/24u door de luidsprekers knalt, tonnen rijst en iedereen netjes uitgedost.

En ben ik gisteren gaan zwemmen in het meer hier een paar kilometer verderop. Zalig!
Morgennamiddag is er een Nieuwjaarsparty in de organisatie voor de kindjes. En ’s avonds trek ik voor een weekje richting het zuiden naar ‘Sihanoukville’. Joepie!

Om af te sluiten nog enkele weetjes.

Wist je dat:

•Cambodja momenteel de ergste hitte beleeft in 30 jaar.
•Ik deze week de supersnelle stand van de fan heb ontdekt! Niet gezien dat er vijf standen waren! Wat een verademing!
•De muggen naast me doodvallen als ik me juist met deet heb ingesmeerd.
•De kakkerlakken mijn kamer erg leuk vinden.
•Ik bijna een ‘attak’ deed toen mijn superdeluxe muggennetconstructie het midden in de nacht begaf.
•Ik hier een zalig ontbijt krijg: stokbrood met een ‘la vache qui rit’tje’, watermeloen, banaan en ananas.
•De mieren me al eens te vlug af waren bij mijn ontbijt.
•Ik al een Cambodjaanse naam gekregen heb (maar ik kan er nu even niet op komen).
•Ik weet waarom de supermarkt hier twee minuutjes verderop ‘Lucky Market’ noemt. Je bent een Lucky one als je er levend en wel arriveert met je fietsje.
•Ik als eeuwige-en-altijd telaatkomer hier voor hen behoorlijk stipt ben.
•Volleybal hier erg populair is.
•Ik al een hele maaltijd met chinese stokjes heb gegeten (en er zeker een uur heb over gedaan).
•De hond van de buren me niet aanstaat en het hek geregeld open staat.
•Mijn eerste paar teensliffer het al hebben begeven.
•De verkopers heel hard hebben moeten zoeken om zulke kleine teensliffers te vinden.
•Hier onder andere krokodil en kangoeroe op het menu staat.
•Het boek ‘De Alchemist’ heel populair is bij Backpackers.
•Ik mijn Trotter zat te lezen onder een boom met honderden vleermuizen in, en ik dat maar na een uur doorhad.
•Mijn walvis T-shirt hier heel goed scoort.
•Ik zó gelukkig ben met een koud blikje 7-Up.
•Het heel vreemd is als de voorbijgangers foto’s van je nemen of vragen om met hen op de foto te staan… (ze staan graag met een westers persoon op de foto)
•Ik mijn handwas hier uitstel zoals ik thuis de afwas uitstel.
•Het ‘we will do it tomorrow-gedrag van hier’ me hierbij heel goed van pas komt.
•De wast hier in enkele uren kurkdroog is.
•Het hier iedere vrijdag groot feest is met een live bandje en de mensen dan op straat dansen met een pintje in de hand. Ik ben fan!
•Rode mieren heel hard kunnen bijten. Auw!
•Ik niet weet vanwaar de mieren hier plots komen.
•Wanneer de vluchten naar Bangkok goedkoop staan of iemand de Lotto wint jullie zeker moeten afkomen! (reizigersinfo: van Bangkok naar mijn hostel is het 12$)
•Jullie het hier ook naar jullie zin zouden hebben!

Avontuurlijke SmaK!

(PS: Mijn Cambodjaans gsm nummer is: 00855/975 50 23 04 – ik was een nul vergeten)

3 opmerkingen:

  1. Fijn te lezen dat het je goed gaat! Sommige dingetjes herken ik wel :-) Laten we samen nog voor een paar maandjes (en voor jou nog wat langer) zweten en genieten van alles :-)

    Groetjes, fien x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat 't verdorie veel te plezant klinkt! Ik wil ook liever dat dan thesisseeeen! Geniet é zeg, ik verlang al om een cafeetje te doen als je terug bent en te luisteren naar al jouw verhalen!

    Zoen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Crazzzzzzzyyyy ginder allemaal, krokante kangoeroes,kizzige kakkerlakken en koddige krokodillen. Ik zou het daar idd ook wel nr mijn zin hebben. UItstelgedrag van 'I'll do it tomorrow' is zaaaalig, ik wil da ook want nen thesis is saaaaaaaaiiiii, haha. :) Nuja wij hebbn hier ook een weekje goed weer gehad (ni da onze was direct kurkdroog is en ook ni dat we verlangen nr koud blikje 7up, maar toch :)) Die muziek en dat bier, da zal voor de Gentse Feesten zijn bij ons :) En zonsopgang: hier met die aswolk boven Europa is de zonsondergang WUNDERSCHÖN en daar moe je zelf ni vroeger voor opstaan :p
    Wat ik wil zeggen: 't is hier helemaal zo slecht niet maar toch zijn we gigantisch jaloers... Geniet ervan, en toffe stage gewenst!
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen