vrijdag 2 april 2010

Hot & Zot!

Ik ben goed gearriveerd! Hoera!
Echt indrukwekkend om hier uiteindelijk echt te zijn, hier echt rond te lopen! Wow!

De tuktuk-rit van de luchthaven naar de hostel was heet en stoffig met brommers en tuktuks (een soort van rishka’s maar met een brommer) die in het wildeweg rondcrossen. Wat een zot verkeer hier! Wie het luidst toetert en het assertiefst /agressiefst overkomt wint, met gevolg dat iedereen gewoon toetert en doorrijdt. Crazy! Mijn hostel ligt in een verlaten steegje die uitkomt op een grote straat, alleen al die straat oversteken duurt een eeuwigheid.

Na me wat te installeren ben ik ’s avonds met een paar andere vrijwilligers gaan eten in een ‘real Khmer food-plekje’. Ik ga er nog wat moeten aan wennen want voor de moment vind ik het eten echt vreselijk!

Gisteren ben ik de hele dag op tsjok geweest met een Nieuw-Zeelandse die ik had ontmoet in de hostel. Eerst samen wat in de stad rondgekuierd en erna met de tuktuk een heel eind buiten de stad geweest. Waauw! Het was een heel erg leuke eerste kenninsmakingsdag met Siem Reap. We hebben een berg beklommen op het heetst van de dag maar het was de moeite waard, wat een uitzicht! Zo ver je kon kijken: velden, lotusbloemen, stukken jungle, het meer… Erg indrukwekkend. Daarna verder gereden naar ‘The floating village’ langs tempels, pagoden, plattelandsdorpen in een wonderbaarlijke natuur. The floating village is, nu in het droge seizoen, een paaldorp die tijdens de moesson op het water drijft. Daarna zijn we naar een krokodillenboerderij geweest (Aaah, nog maar eens bevestigd welke vieze beesten dat zijn)en samen met nog een paar andere iets gaan eten. Ik was zodanig hard aan het sukkelen met de noedelssoep in combinatie met chinese stokjes (?!) dat de Khmer die tegenover mij zat uiteindelijk een vork en een lepeltje is gaan halen waarschijnlijk omdat hij het niet meer kon aanzien. Hehe, dat wordt oefenen.
’s Avonds heb ik ook nog een twee uur durend gevecht aangegaan met touw, gordijnstokken, lampekappen en de bamboestokken van mijn kleerkast, gepaard met het verliezen van liters zweet,om een vreselijke constructie te bekomen om mijn muskietennet op te hangen.

Vandaag ben ik met de tuktukchauffeur van de hostel op stap geweest en boodschappen gedaan. Ik heb me een lokale simkaart aangeschaft en ... een superfiets! Eentje met remmen, lichten, zo’n pekkel die rond je achterwiel gaat en zelfs een mandje! Gelukkig deed mijn kompaan zijn uiterste best of ik ging met een gedrocht teruggekeerd zijn. Hilarisch, om met de tuktuk de hele stad te doorkruisen met een fiets op je schoot! Ben dus deze namiddag wat gaan rondfietsen in de stad met mijn nieuwe aanwinst en toen ik even op een bankje zat passeerde er plots een grote optocht van monniken (die iets duidelijk wilden maken maar ik weet nog niet direct wat dat precies was). Bij een andere tussenstop was ik een babbeltje aan het doen met twee gasten (Khmers) toen de één plots zei: Hey, you have a Cambodian smile! Moehaha! Van integratie gesproken!

Ik ben alles dus wat aan het ontdekken deze week vooraleer ik met mijn stage begin, maar het is serieus wennen! Alles is hier zó anders. De cultuur, de om-ter-heetste temperaturen (mijn wassen oordopjes smelten gewoonweg weg in m’n oren), het trage levensritme (‘No problem, we will do it tomorrow), het eten, de taal en zoveel meer (wat het allemaal nog spannender maakt).

Morgen ga ik nog een beetje al rondkuierend op ontdekkingstocht en zaterdag plan ik een bezoekje aan Ankor Wat. Om 5u zal een tuktuk me komen ophalen want naar het schijnt is de zonsopgang heel indrukwekkend. Ik kijk er naar uit!

Ik hoop alles goed gaat met iedereen! Nu ik geïnstalleerd ben ben ik volledig bereikbaar. Heb overal draadloos internet (heb al geskypt en het werkt perfect)en ook mijn gsm is volledig bereikbaar aan een voordelig tarief. Mijn Cambodiaanse gsmnummer is: 00855/ 975 502 304.

Héél veel liefs!
SmaK!

PS: Ik ben zit op het terras van de hostel en terwijl ik dit aan het typen ben is er iemand van de hostel met zo’n elektrisch geladen tennisracket aan het rondslaan, doordat het al donker is is het net of ze een fister in haar handen heeft! Spectaculair! Altijd een beetje feest met zoveel muggen om je heen! ;)

PSPS: De koudste temperatuur die ze zich hier kunnen herinneren is 16°. Geen sneeuwballengevecht voor de Cambodjanen dus.

7 opmerkingen:

  1. dag batje!
    mega leuk te lezen dat je daar aan het integreren bent!
    wees voorzichtig als je de straat over steekt é :o)
    ik vertrek straks op skireis dus zal een grote week niets kunnen lezen...
    heel veel plezier en tot gauw!
    xxx
    Elise

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yes jong Hannie! Laat u daar volledig gaan en geniet met volle teugen, 'k weet dat je 't daar goed zal doen en hei, dat eten went wel é! 'k Ben stiekem een beetje keihard jaloers!

    Veel plezier en een dikke zoen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Woow, je bent er een kleine week en al zoveel te vertellen, dat belooft! Die tuktuk's zijn grappig en ik hoop van ganser harte dat jij een foto hebt van jij, de fiets, de tuktuk EN de chauffeur... Hilarisch moet dat geweest zijn. Leuk dat je al hostel-vrienden hebt, en de cambodiaanse glimlach al op uw gezicht te zien is. :) Geniet nog van je dagen zonder de stage, nog meer ontdekken en zonsondergangen en tempels en bergen en wat er daar ook moge te zien zijn! Vergeet niet te smeren é met zo'n temperaturen. Héééél jaloers zijn we allemaal denk ik,want hier regen, beetje zon, nog meer regen, weer mini beetje zon, een regenboog en de hele tijd de saaie westerse cultuur, want mijn hoogtepunt vandaag was de K van Kortrijk.. haha wat een wereld van verschil! Nuja het is je van harte gegund! Geniet ervan! een dikke warme knuffel heb je wellicht ni nodig ginder ma ik geef u er toch één mee via de blog! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed bezig Hanne, maar wat doen Cambodjanen als het sneeuwt? Dat vraag ik me af...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eepsie!

    Haha super fijne om je dolle avonturen te lezen :)! Geniet er super hard van! Hopelijk zullen de Cambodianen je nog verrassen met al hun lekkers :p
    Smelt niet weg en houd je haaks!
    Tot mails!
    xx
    Katrien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heyla Hanne!

    Man man, wat amuseer ik me als ik jouw verhaaltjes lees... Het drukke verkeer, de hitte en het geknoei met de stokjes bij het eten, ik zie het echt al voor me. Kben al helemaal onguldig om nog meer verhaaltjes te horen :).

    xx Tine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 't was te peinzen dat je daar binnen de kortste keren enkele khmers zou binnen doen met je 'smile' :-)

    enorm genoten van je verslagje (vooral dat stukje waarin je schrijft dat je langs 'the floating village' passeerde waar er blijkbaar ook 'pedagogen' rond lopen ... tiens! of waren het toch 'pagoden' die je zag ;-))

    blijf vooral schrijven en geniet met volle teugen!
    ik kom af en toe wel eens piepen op je blog

    ondertussen zal het je plezieren te weten dat de lente hier vandaag écht is begonnen. ijsjes- en terrasjestijd! jihaa!

    dikke kus uit het exotische gent,
    evelyne

    BeantwoordenVerwijderen