vrijdag 2 juli 2010

Het avontuur ligt altijd op de loer!



HoiHoi! Hier nog steeds alles Lao Na (heel goed!)

Meneer de Moesson heeft zijn bestemming bereikt! Jawaddedadde! Als je weet dat na 5 minuten regen alle plattelandswegjes omgetoverd worden in riviertjes kun je je er wel iets bij voorstellen hoe het er hier moet uitzien na een hele namiddag en avond helse regen! Deze week was het van dat! Met als resultaat dat mijn stageplaats zo goed als onbereikbaar was geworden! Met veel te veel op een veel te kleine oppervlakte schuilen voor de regen, spelletjes spelen en wachten maar! Helaas deed de regen heel hard zijn best! Na meer dan twee uur wachten heeft een vriend me komen rescuen en me naar m’n hutje gebracht, want alleen de locals weten de minst ondergelopen wegeltjes te vinden in het pikkedonker. Zot hoe het weer zo vlug kan omslaan. ’s Middags was ik nog in panne gevallen met mijn brommertje te midden het platteland, op het heetst van de dag, geen kat te zien… En bakken maar! Gelukkig kwamen er plots uit het niets twee vriendelijke mensen die hem hebben gefikst! Zo zie je maar, net op het moment je denkt je dagelijkse portie avontuur gehad te hebben kondigt zich alweer iets nieuws aan! Zo blijft het spannend!

Verdervanderest zijn de voorbije weken heel leuk geweest. Ik ben bij een organisatie van een vriendin op bezoek geweest. Ze geeft les in een schooltje dicht bij de Angkor Wat tempels. Ik heb spelletjes met de kindjes gespeeld ter herhaling van hun leerstof. Grappig! En erna zijn we naar ‘Angkor Cookies’ geweest omdat we dachten dat we konden zien hoe ze de koekjes maakten maar nee nog beter… het was een winkeltje waar je alle koekjes kon proeven! Mmmmmm! En dat precies op het middaguur! Perfect!

De dag erna zijn we naar een werkatelier geweest waar ‘bijzonder begaafde mensen’ (of wat is het modewoord momenteel?) tewerkgesteld worden. Ze maken super mooie beeldjes op een paar dagen tijd. Al had ik het gevoel dat ze daar behoorlijk als vissen in een bokaal zaten…

Zondag hebben we Lazy Sunday erg letterlijk genomen en hebben we ons een hele namiddag genesteld in een hangmat aan het meer. Geklests, boekje lezen, muziekje geluisterd… Super!



In de week die erop volgende ben ik ’s avonds gaan eten naar een picknick-plaats buiten de stad die super populair is bij de locals. Honderden picknick matjes uitgelegd, eetstalletjes, kermisattracties, een groot rad, een dansende aap… En natuurlijk niet te vergeten: rijst met groentjes.

De dag erna was ik in Siem Reap op een internationale school uitgenodigd waar een vriend van me werkt om te gaan spreken over België. Aan de hand van de foto’s die ik meehad van thuis heb ik de studenten wat laten kennismaken met het dagelijkse leven in België.

Vorig weekend ben ik met een vriendin naar de dichtstbijzijnste ‘berg’ gegaan om de oude tempels die erop staan te bewonderen. Om erna naar een super mooie zonsondergang te kijken met zicht op het Cambodjaanse platteland zo ver het oog reikt! Waauw!



Eergisteren heb ik mijn foto-project geslaagd afgesloten met een skype-momentje tussen mijn gastjes en hun Belgische vriendjes! Ze vonden het super om hun vriendje in levende lijve te zien (verbazing alom), hallo te zeggen en vraagjes aan elkaar te stellen! Hilarisch om ze soms bezig te zien!
Juni was
behoorlijk stage-intensief dus… volgende week woensdag trek ik er voor even op uit om het oosten van Cambodja te verkennen. Vakantie in mijn vakantie! Beter kan niet meer!

Alrighty! Ik ga ophouden want… Ik ga een Belgische verrassing gaan afhalen in een hotel hier een beetje verderop! Aaah! Kben zot curieus!!

Om af te sluiten met de vaste rubriek, nog enkele wist-je-dat-jes!

Wist je dat:
• ik nog altijd heel gelukkig ben in mijn knus bamboehutje
• het alleen maar in de badkamer binnenregent
• ik warm water heb om te douchen en ondanks het hete klimaat daar heel blij mee ben
• ik een plekje heb gevonden waar ik voor nog geen 1$ 20liter water krijg
• ik mijn ene teensliffer ben verloren in de helse regen van vorige week
• er een slang in mijn stageplek was en alles in rep en roer stond
• er een monnik zijn email-adres heeft gegeven! Haha!
• ik al heel veel telefoonnummers en e-mailadressen heb gekregen
• ik al heel veel telefoonnummers en e-mailadressen heb uitgevonden
• er een receptioniste van de hostel identiek dezelfde brommer en helm heeft
• ik op een ochtend, 6u30 dus helemaal nog niet wakker, maar niet verstond waarom mijn sleutel niet op de brommer paste… tot ik na een tijdje mijn brommer een beetje verder zag staan…
• mijn mams en paps me mijn lievelingshemdje hebben opgestuurd als verrassing
• ik het nog niet heb willen aandoen want het ruikt zo lekker naar thuis
• er vandaag twee maal een dikke jeep begonnen te toeten met ‘vrienden’ van me in! Jaja het is ook goed om connecties te hebben in de hogere local kringen!
• iedereen hier zo graag wit wil zijn
• ze hier zelfs crèmes en douchecrèmes verkopen met een stof in die je huid (zogezegd) witter maakt en dit hier heel populair is… Vreemd toch dat wij zo graag bruin willen zijn en zij zo graag wit…
• het hier krioelt van de kikkers
• ik zwaar internationaal bezig ben. Ben deze week ’s avonds maandag iets gaan eten een Pool en een Nederlandse, de dinsdag met Engelsen,de woensdag met een Zuid-Afrikaanse en de donderdag met een Duitser.
• het super is om de HUMO te lezen!
• de kindjes bloemen blijven geven
• een kleine neus hier een schoonheidsideaal is
• ik me een happy-sunglass heb aangeschaft! Ik kijk nu naar de wereld met een bruine-glazen-bril en waauw wat ziet alles er mooi uit! Zeker ook eens testen!
• het vanaf nu elke dag een beetje feest is in mijn hutje sinds ik er Gentse vlagjes in heb hangen!
• ze hier helemaal niet weten hoe een ricard te serveren! Tot groot jolijt! Eén Cambodjaanse ricard staat gelijk met drie ricards in België.En ze hanteren de formule: één betalen en de tweede krijg je gratis!
• ik naar een film ben geweest over de geschiedenis van Cambodja maar de airco in de zaal kapot was… Aaah!
• ik naar de ‘Car wash’ ben geweest met mijn mobiletje omdat alle klei-modder van de zandwegjes overal hangde en helemaal vastgeklonterd zat aan alles - en ik het gevoel had dat ik nog minder vooruit ging.
• er vorige week terug een public holiday was! Het was de verjaardag van de moeder van de Koning! Hoera! Echt alle redenen zijn goed genoeg om er een vrije dag van te maken, zolang het maar gerelateerd is aan de Koning.
• ik Khmer Curry erg lekker vind!
• er altijd mensen zullen zijn die denken dat ze alles mogen omdat ze ver van huis zijn, maar witte kousen in badmeestersletsen gaat er volgens mij echt over!

Hou me op de hoogte van jullie avonturen!
Geniet van het zonnetje, de barbecues, de terrasjes en de ijsjes!
Tot hoors, schrijfs, mails, skypes, facebooks…!
Grote SmaK!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten